Coca Cola

WW2YANKS.DK

Danish Living History Association

Coca Cola - den "Amerikanske" national drik

 

Ved udbruddet af 2. verdenskrig, blev Coca-Cola tappet på flasker i 44 forskellige lande, herunder parterne på begge sidder af konflikten. men 2. verdemskrig var en langt fra ødelæggende fooretning for Coca Cola Company.

Da USA blev involveret i krigen, mod slutningen af 1941 kom den daværrende direktør for Coca-Cola Company, Robert Woodruff med en en ordre til de produktionsansvarlige rundt omkring på tapperierne: "to see that every man in uniform gets a bottle of Coc-Cola for 5 cents, whereever he is and whatever it costs the Company" - en mand i uniform skulle kunne få en flaske Coca-Cola for 5 cents, uanset hvor i verden han befandt sig og uanset hvor meget det koster selskabet.

Indsatsen fra Coca Cola Company på og kunne forsyne de væbnede styrker med tilstrækkelige mængder af flasker tog en helt ny drejning da der den 29. juni 1943 kom et telegram fra de allieredes hovedkvarter i Nordafrika, telegrammet var underskrevet af General Dwight D. Eisenhower, i telegrammet anmodede han om forsendelse af materiel og udstyr til etableringen af 10 tapperier. Desuden anmodede han i samme telegram om en forsendelse på 3 millioner fyldte flasker, samt forsyninger til at producere den samme mængde to gange månedligt. Eneste ufravigelige krav fra Eisenhower i telegrammet var, at Coca Cola leverancerne ikke måtte hindre eller forsinke væsentlige militære forsyningen i at nå frem til fronten.

 

I løbet af seks måneder, havde et hold ingeniører fra Coca Cola Company åbnet det første tapperi i Algeriet, dette var startskudet til et sant "byggeboom" af tapperier, i løbet af 2. verdenskrig etablerede ingeniører fra Coca Cola Compamy, 64 tapperier rundt omkring i verden, ens for disse tapperier var at de blev etableret så tæt på kampområderne i Europa og Stillehavet som overhovet muligt.

Tilstedeværelsen af Coca Cola ikke kun højnede moralen hos den menige soldat, på mange områder gav det også lokalbefolkningen i de krigshærgede områder, mulighed for den første smag af Coca Cola. Da freden atter vendte tilbage i midten af 1945 var det således startskudet til en hidtil uset verdensomrpændende vækst for Coca Cola Company, fra midten af 40´erne og frem til 1960, blev antallet af Coca Cola tapperier rundt omkring i verden næsten tre doblet.

At 2. verdenskrig var alt endet end en dårlig forretning for The Coca Cola Company ses tydeligt i følgende tal: det anslås at, alene det amerikanske militær personel rundt omkring i verden, konsumerede mere end 8 millioner flasker Coca Cola i de to sidste år af krigen, dertil kommer et ukendt antal tapninger i barer og udskænkningsteder, samt de mobile tanke som ofte sås i kampområderne.

Copyright(C)Hans Martin Nielsen - 2015